مقالات و تحقیقات

بهروز نقویان شماره تماس 09126949476 ایمیل bnaghavian@ymail.com

مقالات و تحقیقات

بهروز نقویان شماره تماس 09126949476 ایمیل bnaghavian@ymail.com

شهرستان های استان خراسان شمالی

شهرستان های استان خراسان شمالی

ردیفشهرستان

توضیحات

(بر اساس تقسیمات کشوری سال 1393)

تعداد بخشتعداد شهرتعداد دهستان

1

 اسفراین

شهرستان اسفراین با مساحت 5019 کیلومترمربع از شهرستان های استان خراسان شمالی می باشد. مرکز این شهرستان شهر اسفراین است. این شهرستان در سال 1390، تعداد 127012 نفر جمعیت داشته است. صفی آباد دیگر شهر آن است. 14 درصد مردم اسفراین و مردم روستاهای رویین، ارکان، کسرق، بیدواز، نیش کیش، گنجدان، کوران و قلعه نو به گویش بومی فارسی منطقه که به تاتی معروف است سخن می گویند.

بخش ها: مرکزی- بام وصفی آباد

شهرها: صفی آباد- اسفراین

دهستان ها: آذری- بام- دامن کوه- رویین- زرق آباد- صفی آباد- میلانو

227

2

بجنورد

شهرستان بجنورد با مساحت 6157 کیلومترمربع یکی از شهرستان های استان خراسان شمالی است. مرکز این شهرستان شهر بجنورد است. شهرستان بجنورد تا تهران 701 کیلومتر فاصله دارد و در یک منطقه دشتى واقع شده است و آب و هواى معتدل کوهستانى دارد. این شهر در اصل «بیژن گرد» تلفظ می شده است. «گرد» به معناى شهر و آبادى است و بجنورد به معناى «شهر بیژن» است. ترکیب قومى بجنورد متشکل از کرد و ترک می باشد. بنابر سرشماری سال 1390، جمعیت این شهرستان 365896 نفر می باشد.

بخش ها: مرکزی- گرمخان

شهرها: بجنورد- حصارگرمخان- چناران شهر

دهستان ها: آلاداغ- باباامان- بدرانلو- گرمخان- گیفان

235

3

جاجرم

شهرستان جاجرم با مساحت 3641 کیلومترمربع یکی از شهرستان های استان خراسان شمالی است. زبان رایج در خود این شهرستان فارسی میانه است ولی در روستاهای این شهرستان به لهجه ها و زبان های مختلفی صحبت می کنند. شهرستان جاجرم در جنوب غربی استان خراسان شمالی واقع است و از شمال به بجنورد، از شمال غرب به شهرستان گرمه، از شرق به اسفراین، از جنوب شرق به سبزوار و از سمت غرب به استان سمنان محدود می‏شود. آب و هوای جاجرم معتدل و خشک است. بنابر سرشماری سال 1390، جمعیت این شهرستان 36898 نفر می باشد.

بخش ها: جلگه سنخواست- جلگه شوقان- مرکزی

شهرها: سنخواست- شوقان- جاجرم

دهستان ها: چهارده سنخواست- دربند- شوقان- طبر- میان دشت

335

4

راز و جرگلان

شهرستان راز و جرگلان به مرکزیت شهر راز، بخش های شمال و شمال غربی استان خراسان شمالی را به خود اختصاص داده است. مساحت این شهرستان  در حدود 3138 کیلومتر مربع می باشد. شهرستان راز و جرگلان در سال 1392 با تصویب هیئت دولت از بخش به شهرستان ارتقا پیدا کرده است.

بخش ها: جرگلان- غلامان- مرکزی

شهرها: راز

دهستان ها: باغلق- جرگلان- حصارچه- راز- راستقان- غلامان

316

5

شیروان

شهرستان شیروان از شهرستان های استان خراسان شمالی است با وسعت 3945 کیلومترمربع است که از شمال به کشور ترکمنستان، از جنوب به شهرستان اسفراین، از شرق به شهرستان فاروج و از غرب به بجنورد محدود می‌شود. مرکز آن شهر شیروان است. این شهرستان در سال 1390، تعداد 157014 نفر جمعیت داشته است. شهرستان شیروان در 773 کیلومترى تهران قرار دارد. قسمت شمالى شیروان کوهستانى و داراى آب و هواى سرد است. قسمت جنوب آن به دلیل «رودخانه اترک» آب و هواى معتدل دارد.

بخش ها: سرحد- مرکزی- قوشخانه

شهرها: زیارت- شیروان- قوشخانه- لوجلی

دهستان ها: تکمران- جیرستان- حومه- زوارم- زیارت- سیوکانلو- قوشخانه بالا- قوشخانه پایین- گلیان

349

6

فاروج

شهرستان فاروج با مساحت 1615 کیلومترمربع یکی از شهرستان های استان خراسان شمالی است. این شهرستان در سال 1390، تعداد 52364 نفر جمعیت داشته است. شهرستان فاروج در گذشته مرکز دهستان فاروج بود که در جنوب شرقى شهرستان شیروان واقع شده است. فاروج پس از آن که خراسان شمالى شکل گرفت به شهرستان تبدیل شد و امروزه یکى از شهرستان هاى شرقى استان خراسان شمالى است که با شهرستان قوچان در استان خراسان رضوى همسایه است. فاروج منطقه اى جلگه اى و داراى آب و هوایى معتدل است. در این منطقه قالیچه هاى زیبایى بافته می شود که شهرت فراوانى دارد.

بخش ها: خبوشان- مرکزی

شهرها: تیتکانلو- فاروج

دهستان ها: تیتکانلو- حصار- سنگر- شاه جهان- فاروج

225

7

گرمه

شهرستان گرمه با مساحت 2004 کیلومترمربع گرمه در ۱۵۵ کیلومتری جنوب غربی بجنورد و ۱۷۵ کیلومتری شاهرود قرار گرفته‌است. مرکز آن شهر گرمه می‌باشد .شهرستان گرمه در جوار شهرستان جاجرم است . این شهرستان دارای سه شهر به نامهای گرمه، درق، ایور می باشد. بنابر سرشماری سال 1390، جمعیت این شهرستان 24599 نفر بوده است.

بخش ها: مرکزی

شهرها: ایور- درق- گرمه

دهستان ها: بالادشت- گلستان

132

8

مانه و سملقان

شهرستان مانه و سملقان با مساحت 6053 کیلومترمربع از شهرستان های استان خراسان شمالی است. این شهرستان در سال 1390، تعداد 103944 نفر جمعیت داشته است. مردم این منطقه در قدیم از مراکز پارت ها بود. امروزه مردم این شهرستان متشکل از اقوام مختلف کرد کرمانج، ترک، بلوچ، ترکمن و فارس خاوری می باشد. ۸۶ درصد جمعیت شهرستان پیرو مذهب شیعه و ۱۴ درصد اهل تسنن می باشند. ۷۶ درصد از ساکنان شهرستان به زبان کردی کرمانجی و سایر مردم به زبان های ترکی، ترکمنی و فارسی تکلم می کنند.

بخش ها: سملقان- مانه- مرکزی

شهرها: آشخانه- آوا- قاضی- پیش قلعه

دهستان ها: آلمه- اترک- جیرانسو- حومه- شیرین سو- قاضی

346
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.