مقالات و تحقیقات

بهروز نقویان شماره تماس 09126949476 ایمیل bnaghavian@ymail.com

مقالات و تحقیقات

بهروز نقویان شماره تماس 09126949476 ایمیل bnaghavian@ymail.com

پیام‌ رکوردشکنی در ثبت‌نام کاندیداها

با پایان ثبت‌نام نامزدهای انتخاباتی مجلسین شورای اسلامی و خبرگان رهبری، وزیر کشور از رشد ۶۵ درصدی ثبت‌نام در مجلس شورای اسلامی و ۶۲ درصدی در خبرگان رهبری خبر داد. ثبت‌نام و حضوری که در نوع خود بی‌سابقه است.   پیام‌های این رکوردشکنی در ثبت‌نام کاندیداها برای رقابت و ورود به مجلسین خبرگان و شورای اسلامی حائز اهمیت است  مهمترین پیام‌های این حضور عبارت‌اند از:

1- کارآمد و واقعی بودن مردمسالاری دینی:

با عنایت به اینکه اصل رقابت، یکی از مهمترین لازمه‌های شکل‌گیری و پایداری نظام‌های مردم‌سالار است، و از آنجا که ورود افراد به صحنه رقابت‌های سیاسی و انتخاباتی نشانگر این است که آنها چارچوب مقررات و رویه‌های نظام حاکم را پذیرفته و حاضر به فعالیت در چارچوب آنها هستند. بنابراین،‌ از این استقبال بی‌سابقه می‌توان استنباط کرد که عمده نخبگان سیاسی کشور،‌ که هر یک پایگاه اجتماعی مختص به خود را نیز دارا می‌باشند،‌ بدین مهم ایمان دارند که انتخابات در نظام جمهوری اسلامی،‌ رقابتی، واقعی و دارای نقش تعیین‌کننده در سرنوشت کشور است. درواقع، می‌توان از این بحث، واقعی و کارآمد بودن مردم‌سالاری دینی در نزد نخبگان سیاسی و مردم کشورمان را استنباط کرد؛ ‌زیرا اگر آنها به واقعی و کارآمد بودن مردم‌سالاری دینی ایمان نداشته باشند،‌ حاضر به فعالیت و رقابت در قالب آن نخواهند بود. از این جهت،‌ این استقبال بی‌سابقه می‌تواند خنثی‌کننده تبلیغات بیگانگان و دستگاه‌های خبرپراکنی آنها باشد که همواره فرمایشی و غیرواقعی بودن انتخابات در کشورمان را تبلیغ می‌کنند.

2- تثبیت سازوکارهای انتخاباتی نظام:

هرچند برگزاری موفقِ به طورِ میانگین یک انتخابات در هر سال، ‌رویه‌ها و سازوکارهایی انتخاباتی نظام را تثبیت کرده است،‌ اما به هر صورت، این تثبیت نیازمند بازتولید است تا بتواند دوام داشته باشد. در واقع،‌ از آنجا که میان تثبیت و پایداری قواعد و سازوکارهای موجود با مبنای عمل قرار گرفتن آنها (عمل براساس آنها) رابطه مستقیم وجود دارد و هر چه بیشتر بر مبنای قواعد موجود عمل شود،‌ آنها بیشتر تثبیت می‌شوند،‌ اعلام آمادگی و ورود بی‌سابقه افراد به صحنه رقابت‌های انتخاباتی کنونی کشورمان می‌تواند در تثبیت هرچه بیشتر سازوکارهای انتخاباتی مؤثر باشد؛ زیرا همه کاندیداها باید از فیلترهای پیش‌بینی شده در سازوکارهای انتخاباتی کشور عبور کنند و این به معنای این است که سازوکارهای موجود در حقیقت مبنای عمل قرار می‌گیرند و از این جهت،‌ بیشتر تثبیت می‌شوند.

اعلام آمادگی و ورود بی‌سابقه افراد به صحنه رقابت‌های انتخاباتی کنونی کشورمان می‌تواند در تثبیت هرچه بیشتر سازوکارهای انتخاباتی مؤثر باشد؛ زیرا همه کاندیداها باید از فیلترهای پیش‌بینی شده در سازوکارهای انتخاباتی کشور عبور کنند و این به معنای این است که سازوکارهای موجود در حقیقت مبنای عمل قرار می‌گیرند و از این جهت،‌ بیشتر تثبیت می‌شوند

3- کیفی‌تر شدن انتخابات:

بویژه در رابطه با انتخابات مجلس شورای اسلامی که حداقل تحصیلات برای ثبت‌نام کارشناسی ارشد می‌باشد، این استقبال بی‌سابقه و رکوردشکنی برای حضور در صحنه رقابت‌های انتخاباتی نویدبخش تحول در گزینش کاندیداها و ورود افراد شایسته‌تر به مجلس است. اهمیت این موضوع بدان سبب است که می‌تواند گامی هرچند مقدماتی برای ارتقای کارآمدی نظام اسلامی باشد. بنابراین، ‌امید است که نتایج این انتخابات به ارتقای کارآمدی نظام اسلامی منجر شود و نه صرفاً به جابه‌جایی برخی نخبگان و مسئولین منجر شود که این طبیعی‌ترین، حداقل‌ترین و سطحی‌ترین تحولی است که در اثر هر انتخاباتی صورت می‌گیرد.

نگرانی بابت چیست؟

نکته پایانی اینکه اعلام نگرانی برخی مسئولین از این حضور بی‌سابقه شاید در نگاه اول جای تعجب داشته باشد،‌ اما با توجه به افزایش اعلام حضور برخی افراد که زاویه‌دار بودن آنها با آرمان‌های انقلاب محرز است و همچنین انگیزه برخی افراد و جریان‌ها برای متهم کردن نظام به نقض حقوق بشر و فرمایشی بودن انتخابات در کشور که اتفاقاً در میان افراد ثبت‌نام کننده، بویژه برای انتخابات مجلس شورای اسلامی، قرار دارند،‌ ضمن اینکه طیف‌های مذکور با این کار می‌خواهند فرصت را از شورای نگهبان برای بررسی دقیق صلاحیت‌ها سلب کنند، این موضوع می‌تواند در راستای طرح ادعاهای حقوق بشری علیه کشورمان باشد و از این جهت،‌ جای نگرانی دارد.

در واقع، افراد و طیف‌های مذکور یا باید صلاحیت‌شان احراز شود که باتوجه به سوابق‌شان، این امکان خیلی اندک است و یا رد صلاحیت شوند که این خود می‌تواند بهانه‌ای برای طرح ادعاهای حقوق بشری علیه کشورمان باشد. در هر صورت، انتظار منطقی و معقول آن است که‌ نهادهای مسئول بدون رعایت ملاحظات بیگانگان و افراد و طیف‌های زاویه‌دار با آرمان‌های انقلاب،‌ به بررسی صلاحیت‌ها بپردازند. از کاندیداها نیز انتظار می‌رود که همانگونه که حاضر به ثبت‌نام قانونی جهت شرکت در انتخابات شده‌اند، باید منتظر طی سایر روندهای قانونی از جمله، احراز صلاحیت‌ها،‌ انجام تبلیغات به نحو قانونی و پذیرش نتایج انتخابات،‌ باشند و نتایج حاصله را پذیرا باشند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.